Investeer nu in de gezondheid van jouw organisatie!

Welkom! » Visie & Aanpak!

Van Economisch Managen naar Economisch Coachen!!!

Offline en Online


"STRESSVRIJMANAGEN"

versie 2020


Visie en Aanpak

Op deze pagina vindt u meer achtergrondinformatie over onze visie, oplossingen en aanpak.


Een nieuwe horizon binnen handbereik


Achtergrond



Wat werkt niet?


Mensen in hokjes werkt averechts.


Kennis en ervaring binnen een organisatie is heel belangrijk. Het is echter essentieel om te weten wat in de praktijk wel en niet werkt. Het kunnen maken van vertaalslagen bepaalt de mate van succes van wat je in de praktijk doet en bereikt. Dit kan betekenen dat je in bepaalde situaties "out of the box" aan de slag moet gaan. Hier lopen heel veel bedrijven op vast.


Onderzoek van Harvard University toont aan dat bij 95% van de organisaties  op geld, cijfers, procedures, processen e.d. wordt gestuurd  en mensen daar ondergeschikt aan zijn en min of meer als kostenpost en robots worden behandeld. 


Mensen passen niet in hokjes. Zij gedragen zich naar wat de omstandigheden van hen vragen en hen bieden. O.b.v. een persoonlijke  gevarenanalyse, bepalen zij wat ze wel en niet zeggen, delen en doen (ook "anoniem"). Onbewust voelen mensen aan als zij voorzichtig moeten zijn met wat zij zeggen en doen. Voor het grootste deel  past het gedrag zich daar onbewust (voor u negatief) aan aan. 


Mensen zijn daardoor geneigd om in hun werk de automatische piloot aan te zetten en zichzelf "te verstoppen" en "te acteren". Om dat te veranderen zal de wijze van managen moeten worden aangepast.



Wat veranderen?


Managen aanpassen aan menselijk gedrag.


De mate waarin u in staat bent om mensen te laten presteren, leren, innoveren en groeien hangt af van hoe goed u mensen begrijpt en hen zo positief mogelijk bij uw plannen kan betrekken en daar succesvol voor kan inzetten. 


Wanneer mensen als robots worden ingezet (vastgeklonken aan hokjes, regels, procedures, systemen, etc.) worden alle elementen (bouwstenen) weggehaald die nodig zijn om mensen elke dag voor u te winnen, motiveren en  belangrijk voor zichzelf en voor u te zijn.  Mensen kunnen pas van waarde zijn als zij o.b.v. hun natuurlijke gedrag en eigenschappen worden behandeld. Het is daarom elementair dat waar het om mensen gaat, managen plaatsmaakt voor mens- en doelgericht leidinggeven, coachen en inspireren


Wij vergelijken graag met hoe sportteams, theatergezelschappen en muziekgroepen optimaal leren functioneren en presteren. De organisatie daarachter is goed te vertalen naar bedrijven en andere organisaties. 


De elementen, die zorgen voor: presteren, leren, innoveren en groeien, zijn net als bij sport-, theater- en muziekgroepen voor elke onderneming en andere organisatie noodzakelijk. Ook daar moeten financiële doelstellingen worden gerealiseerd. 



Waarop letten?


Mensen zijn geen data en statistieken.


Onze ervaring bij bekende bedrijven, zoals:

Maersk, Achmea, KPN, Friesland Campina, VW PON Financial Services, Aegon, Goudse Verzekeringen, Essent, Eneco, CZ Zorgverzekeringen, LOI, Suez

en ook minder bekende bedrijven, heeft ons geleerd, dat het essentieel is om 3 stappen uit te voeren om klanten (goed) te kunnen  helpen:

1. De uitgangspunten (situatie "nul")?

2. Waar wil de organisatie heen (situatie "100+")?

3. Wat vraagt dat van (hoger) management,  medewerkers, klanten en andere stakeholders?


Wij hanteren een specifieke SWOT analyse om dat helder te krijgen, want: 

- Iedere organisatie is anders

- Ieder management team is anders

- Ook de medewerkers zijn unieke mensen

- Hetzelfde geldt voor klanten en stakeholders


Laat u niet bedotten door o.a. big data en artificial intelligence marketinginformatie en andere berichtgeving. Mensen zijn geen data en statistieken, die u elders kunt opvragen.


De informatie, die voor u wel waardevol is zit in uw eigen organisatie. Wij weten hoe die informatie op tafel komt en succesvol kan worden ingezet.



Doelen



Duurzame groei




Afname stress risico's




Positief imago




Delen 



Coaching


Er zijn veel coaches in de de markt. Als u daar goed naar kijkt, ziet u dat veel aanpakken erop gericht zijn om mensen te veranderen. En de ervaring leert helaas dat mensen vrij snel weer terugvallen in oud gedrag. Wij geloven in een andere aanpak. 

 

Economisch Coachen

 

Mindset Coachen

 



Sparring


Als u een idee wilt hebben hoe een "buitenstaander" tegen situaties aankijkt, is telefonisch sparren een laagdrempelige manier om daar snel achter te komen. 

 

 

Vrijblijvend Sparren

 

Structureel Sparren

 



Workshops


Workshops zijn een perfecte manier om direct in de praktijk resultaat te halen. 

 

 

 

Out of the box Workshops

 

Praktijk Workshops